Blogg

Bloggens formål er å gi innsikt i de siste diskusjonene og forskningsfunnene innen ledelse og arbeidshelse. Her dekker vi et bredt spekter av emner, fra strategisk HR-ledelse og medarbeiderengasjement til psykologisk trygghet og innovasjon i HR. 

Artiklene er skrevet med et mål om å inspirere og informere, og vi ønsker å bidra til en sterkere forståelse av de komplekse utfordringene og mulighetene som preger dagens arbeidsliv.

God lesing! 😊

Tilstedeværelse er en egenskap som ofte undervurderes i vår hektiske hverdag, men dens betydning for relasjoner og kommunikasjon kan ikke overvurderes. Det lille ordet "hei", som markerer starten på en interaksjon, har en kraftig innvirkning. Sammen med empati – evnen til mentalt å være på bølgelengde med andre – skaper det en plattform for mer...

Et godt arbeidsmiljø er hjørnesteinen i en produktiv og bærekraftig organisasjon. Samholdet mellom kolleger skaper tillit, respekt og samarbeid som styrker både det enkelte individet og teamet som helhet. Når vi står sammen, blir vi sterkere som gruppe, og vi legger til rette for mer meningsfulle relasjoner og bedre resultater.

Er arbeidshverdagen din så travel at du ikke rekker å ta pauser? Hjernen din liker det ikke, den elsker pauser. Den har prøvd å si ifra mange ganger. Den sender ut små signaler og blinker med varsellys, men du hører ikke etter. Dette er stress og det er på tide å stoppe opp og gjøre noe med det! Løsningen er enklere enn du tror....

Salutogent lederskap er en ledelsesteori som fokuserer på helse og trivsel på arbeidsplassen, og er en relasjonsorientert lederstil. Teorien dreier seg om hvordan medarbeidere kan bevege seg mot bedre helse, gjennom å styrke arbeidsmiljøet og deres motstandskraft og evne til å håndtere stress.

Myndighetene og partene i arbeidslivet har kommet til enighet om en ny IA-avtale (Inkluderende Arbeidsliv). Denne avtalen, som gjelder frem til utgangen av 2028, har som hovedmål å redusere sykefraværet og hindre frafall fra arbeidslivet.

Verdien av en god leder er noe som kan måles – også på offentlige arbeidsplasser. For eksempel rapporterer offentlig ansatte med gode ledere betydelig mindre sykefravær enn ansatte med dårlige ledere. Og når leder er borte, øker ansattes fravær. Dette er bare to av resultatene av en ny omfattende dansk analyse som måler sammenhengen mellom kvalitet...

Vi i HR forvaltning deltok med innlegg på Sykefraværskonferansen 2025. Der var vi så heldige og fikk med oss innlegget til professor Steinar Krokstad ved NTNU. Hans innsiktsfulle presentasjon belyste viktigheten av å forstå de komplekse sammenhengene mellom arbeidsmiljø, psykisk helse og sykefravær.

Boken «En medarbejders bekendelse om ledelse» er skrevet av organisasjonspsykolog Louis Dinesen, cand.mag. i lærings og endringsprosesser Stephen Holst og journalist Katrine Asp-Poulsen. Den bygger på intervju av tusenvis av medarbeidere og mellomledere fra ulike bransjer i offentlige og private organisasjoner, i en periode på mer enn 10 år.

Ydmyk ledelse er preget av en vilje til å innrømme feil, dele æren for suksesser og takknemlighet for andres bidrag. Denne lederstilen er bygget på selvbevissthet, respekt for andre og fokus på kollektiv fremfor individuell suksess.

Ulmer misnøyen blant de ansatte? Noen ganger kommer misnøyen opp til overflata; andre ganger viser den seg som stillhet eller tilbaketrekning. I denne bloggen får du råd om hva du kan gjøre hvis du er bekymret for at misnøyen ulmer i hos dine ansatte.