Lederblogg

Bloggens formål er å gi ledere og andre interesserte innblikk i hva som debatteres og forskes på innen ledelse og arbeidshelse. 

Den inneholder flere nyttige tips som du fritt kan bruke i din arbeidshverdag.

God lesing! 😊


Ønsker du ferske oppdateringer av bloggen på e-post:

Ydmyk ledelse er preget av en vilje til å innrømme feil, dele æren for suksesser og takknemlighet for andres bidrag. Denne lederstilen er bygget på selvbevissthet, respekt for andre og fokus på kollektiv fremfor individuell suksess.

Ulmer misnøyen blant de ansatte? Noen ganger kommer misnøyen opp til overflata; andre ganger viser den seg som stillhet eller tilbaketrekning. I denne bloggen får du råd om hva du kan gjøre hvis du er bekymret for at misnøyen ulmer i hos dine ansatte.

Sykefraværs­debatten preges av gjennom­gående mistillit til de ansatte, ifølge forsker innen ledelse. Ledere er usikre på hva de skal gjøre når ansatte blir langtidssykemeldt.

Jeg, Sylvi Helland, har i mange år bistått ledere i helse- og omsorgssektoren med vellykkede prosjekter for å redusere sykefraværet. Det ferskeste resultatet er en reduksjon fra oppunder 20% i nesten hele 2023 til under 9% våren/sommeren 2024.

Nyere forskning viser at mange livssykdommer og andre sykdommer utløses eller påvirkes av for mye stress og dårlig søvnkvalitet, fordi livsstilen påvirker immunforsvaret og immunforsvaret påvirker risikoen for sykdom og graden av tilheling.

Å bli en god leder er en reise med kontinuerlig læring og vekst. Det er en prosess - en som trives med å omfavne utfordringer, søke tilbakemelding, fremme forbindelser og dyrke forståelse. I denne artikkelen skisserer forfatteren de åtte viktigste lederegenskapene, ifølge Harvard Business School-professor Linda Hill, en av verdens beste eksperter...

Når du hører ordet konflikt, hva tenker du på? Uenighet? Krangling? Misforståelser? Fiendtlighet? Kompromiss? Finne løsninger? Sladder og såre følelser? Eller kolleger som ikke liker hverandre?