Blogg

Bloggens formål er å gi innsikt i de siste diskusjonene og forskningsfunnene innen ledelse og arbeidshelse. Her dekker vi et bredt spekter av emner, fra strategisk HR-ledelse og medarbeiderengasjement til psykologisk trygghet og innovasjon i HR. 

Artiklene er skrevet med et mål om å inspirere og informere, og vi ønsker å bidra til en sterkere forståelse av de komplekse utfordringene og mulighetene som preger dagens arbeidsliv.

God lesing! 😊

Sykefraværs­debatten preges av gjennom­gående mistillit til de ansatte, ifølge forsker innen ledelse. Ledere er usikre på hva de skal gjøre når ansatte blir langtidssykemeldt.

Jeg, Sylvi Helland, har i mange år bistått ledere i helse- og omsorgssektoren med vellykkede prosjekter for å redusere sykefraværet. Det ferskeste resultatet er en reduksjon fra oppunder 20% i nesten hele 2023 til under 9% våren/sommeren 2024.

Nyere forskning viser at mange livssykdommer og andre sykdommer utløses eller påvirkes av for mye stress og dårlig søvnkvalitet, fordi livsstilen påvirker immunforsvaret og immunforsvaret påvirker risikoen for sykdom og graden av tilheling.

Å bli en god leder er en reise med kontinuerlig læring og vekst. Det er en prosess - en som trives med å omfavne utfordringer, søke tilbakemelding, fremme forbindelser og dyrke forståelse. I denne artikkelen skisserer forfatteren de åtte viktigste lederegenskapene, ifølge Harvard Business School-professor Linda Hill, en av verdens beste eksperter...

Når du hører ordet konflikt, hva tenker du på? Uenighet? Krangling? Misforståelser? Fiendtlighet? Kompromiss? Finne løsninger? Sladder og såre følelser? Eller kolleger som ikke liker hverandre?

Har du noen ganger lurt på hvorfor det er enklere for deg å komme i kontakt med enkelte personer enn andre? Eller hvordan du best kan lykkes som leder?

Lovverket sier at jobben skal være helsefremmende, som er et ambisiøst krav, men ingen umulighet. Ved å skape trivsel på en arbeidsplass er vi mange hakk nærmere målet.