Blogg

Bloggens formål er å gi innsikt i de siste diskusjonene og forskningsfunnene innen ledelse og arbeidshelse. Her dekker vi et bredt spekter av emner, fra strategisk HR-ledelse og medarbeiderengasjement til psykologisk trygghet og innovasjon i HR. 

Artiklene er skrevet med et mål om å inspirere og informere, og vi ønsker å bidra til en sterkere forståelse av de komplekse utfordringene og mulighetene som preger dagens arbeidsliv.

God lesing! 😊

Forskning viser at de mest effektive enheter, grupper og team er de med psykologisk trygghet. De er god på å videreutvikle hverandres ideer, de arbeider mer effektivt og har lite gjennomtrekk av ansatte.

I en hektisk hverdag er det lett å bli feig. Det er enklere og gi og ta imot tilbakemeldinger når tilbakemeldingskulturen er sunn.....men hva er en sunn tilbakemeldingskultur?

På mange arbeidsplasser er det vanskelig å rekruttere og beholde flinke arbeidstakere, sykefraværet er høyt, ledere opplever de har liten tid til ledelse, blir slitne og medarbeiderne opplever lite støtte og tilbakemeldinger fra sin nærmeste leder. En ond sirkel har oppstått. Vi har stor medfølelse med de som sliter, derfor ønsker vi å gi noen tips...

Balansegangen mellom det å ta hensyn til den som har nedsatt arbeidshelse/er syk, arbeidsoppgavene, kolleger og bedriftens økonomi kan være en stor utfordring for nærmeste leder. Det gjelder spesielt i tilfellene der den ansatte har lange og hyppige fravær.

Har du blitt oversett på møter? Blir du sablet ned i debatter uten at du helt kan gjøre rede for hva som skjedde? Har du kolleger som unngår å hilse på deg? Blir du latterliggjort? ......."Slå" tilbake!

Det er 5 atferdstrekk som står sentralt i velfungerende team; Stoler på hverandre, engasjerer seg i konstruktive konflikter relatert til sak/fag, forplikter seg til beslutninger, holder hverandre ansvarlige og har fokus på kollektive resultater/mål.